Madeleine Wall

MISSLYCKAD? Det är inget mirakel

Publicerad 2014-10-09 08:10:50 i GBP,

Något jag stör mig på ENORMT mycket är de som säger att deras GBP är misslyckad. Och visst vissa kan ju ha problem osv men vissa skyller på operationen för det inte gått ner allt det ska!? Vadå tror de att operationen gör en smal? Varför kan folk inte FATTTA att det är ett verktyg och inget mirakel. Bara för jag gick ner all min övervikt och mer där till så är det ju knappast operationen som gjort allt… Nej jag har gjort livsstils förändring, tränar dagligen rör på mig allmänt betydligt mer och tänker på vad jag stoppar i mig, så ja för mig var GBP en grymt bra verktyg som har hjälpt mig på vägen men det är ju knappast den som tänkt på vad jag stoppar i mig att jag tränar ca 10dagar i veckan och har bra vardagsmotion för övrigt med.

Sen att ne jag tänker och räkna kcal, jag tänker inte hålla koll på vad jag äter för jag äter det jag äter eftersom jag tränar nån dag i veckan.. Men hallå det spelar ingen roll om man tränar 2-3dagar i veckan och bara äter skit? Som före detta tjockis har man lätt hamna i gamla dåliga mönster så oavsett ska man inte slappa till det bara för man gjort en operation. Jag tror faktiskt fler förbli ”överviktiga” en smala efter en gbp. Sen visst nu menar jag inte alla måste bli helt smala det är väl vinning bara gå ner 30kg? Men jag tycker dom som sitter klagar på operationen är misslyckad osv kanske ska granska sig själv istället för att bara klaga, för som sagt det är inget mirakel utan ett simpelt verktyg bara! Du köper väl inte dig en hammare och förväntar dig att den ska spika in spiken själv!?

 

Det handlar inte om att hitta vilja en jag ska börja imorgon, utan det gäller att bestämma sig här och nu och inget sen.. För senare har man redan sagt 1000ggr för mycket som tjockis! Och jag säger inte så här nu för jag är "smal" och alla tycker man har det så lätt hela tiden då för man är smal. Men ni får inte glömma att jag tvingar mig själv träna 1-2ggr varje dag när jag är sugen på det där onyttiga måste jag ta mig i kragen att inte äta det. Ibland när man är trött/slut så känner jag med att jag skiter i om jag går upp 10kg bara jag får sitta i soffan kolla på det där programmet och äta allt jag älskar.. Men jag vet vad som kommer efter, ångest man mår skit och det är de inte värt de för den där timmen det tar att vara på gymmet som gör att man bara älskar livet efter så svårt val?

Sitta i soffan äta massa gått må skit ha ångest…
Ta sig till gymmet som kan va dö jobbigt men man mår som man skulle äga världen efter..

 

För mig är det inge svårt val iaf och om du tanker efter är det nog inte svårt val för dig heller.

Kommentarer

Postat av: Linnea

Publicerad 2014-10-09 12:33:36

Måste bara säga att jag är riktigt imponerad! Inte bara för den kroppsliga förändringen du gjort utan även för den mentala styrkan du verkar ha byggt upp. Man blir så glad av att se att det finns folk med lite jävlaranamma!

Postat av: Nina

Publicerad 2014-10-09 22:19:00

Men, jag kan inget annat än att hålla med det du skriver. Ett verktyg är vad op är, inget annat. Man kan gå ner enormt mycket men man kan oxå missa att göra det man borde o då händer det inte speciellt mycket heller.
Man kan gå ner olika snabbt och alla har olika förutsättningar MEN en op löser inte allt! Op kostar massor och man kanske skulle behöva göra en utvärdering efter x antal år o ev bli betalningsskyldig om man misskött den o inte har "skäl" som är goda nog?!
Jag gjorde min för 2 år sedan o har gått ner 67 kg. Det har inte varit enkla kg men det har varit värt allt. Till o med tarmvredet o gallstensanfallen. Idag kan jag leka m barnen, hoppa på studsmattan, träna o köpa kläder i vanliga butiker. Det är värt det!!! Alla får ta ansvar över sina liv o rannsaka sig själva... Tack för din blogg. Inspirerande må jag säga 😉

Postat av: Nina

Publicerad 2014-10-09 22:19:01

Men, jag kan inget annat än att hålla med det du skriver. Ett verktyg är vad op är, inget annat. Man kan gå ner enormt mycket men man kan oxå missa att göra det man borde o då händer det inte speciellt mycket heller.
Man kan gå ner olika snabbt och alla har olika förutsättningar MEN en op löser inte allt! Op kostar massor och man kanske skulle behöva göra en utvärdering efter x antal år o ev bli betalningsskyldig om man misskött den o inte har "skäl" som är goda nog?!
Jag gjorde min för 2 år sedan o har gått ner 67 kg. Det har inte varit enkla kg men det har varit värt allt. Till o med tarmvredet o gallstensanfallen. Idag kan jag leka m barnen, hoppa på studsmattan, träna o köpa kläder i vanliga butiker. Det är värt det!!! Alla får ta ansvar över sina liv o rannsaka sig själva... Tack för din blogg. Inspirerande må jag säga 😉

Postat av: Nina

Publicerad 2014-10-09 22:19:03

Men, jag kan inget annat än att hålla med det du skriver. Ett verktyg är vad op är, inget annat. Man kan gå ner enormt mycket men man kan oxå missa att göra det man borde o då händer det inte speciellt mycket heller.
Man kan gå ner olika snabbt och alla har olika förutsättningar MEN en op löser inte allt! Op kostar massor och man kanske skulle behöva göra en utvärdering efter x antal år o ev bli betalningsskyldig om man misskött den o inte har "skäl" som är goda nog?!
Jag gjorde min för 2 år sedan o har gått ner 67 kg. Det har inte varit enkla kg men det har varit värt allt. Till o med tarmvredet o gallstensanfallen. Idag kan jag leka m barnen, hoppa på studsmattan, träna o köpa kläder i vanliga butiker. Det är värt det!!! Alla får ta ansvar över sina liv o rannsaka sig själva... Tack för din blogg. Inspirerande må jag säga 😉

Svar: Ne men exkat det är ju så det är, för få inser att det är et verktyg.. Många ser det bara som att de ska bli small, väldigt trångsynt.
Så självklart har alla olika förutsättningar osv men alla kan komma I mål med rätt inställning och vilja.

Så tycker jag det skulle vara och der tragiska I det hela är att folk kan få om operatiopner!? va fan låt personen va fet om den nu inte tog chanson första gången för det lär ju knappast göra det andra gången och om den niu vill det så får den väl betala själv då för landstinget gav dom ändå en chans.

Ja men det är så det ska vara man ska se vinnigen allt man kan göra så mycket lättare nu och utan mass fett ivägen och tank senare I livet vad enklare det blir när varande ben muskel inte är utsliten och värker pga sin enorma over vikt. Tycker folk ska tänka långsiktigt och vara mer insatt I vad denna operation betyder. alla blir inte small alla klara sig inte utan komplikationer osv, men på visa verkar det som att de är samma sak som att gå och lämna ett blod prov.
Madde

Postat av: Anna-P

Publicerad 2014-10-10 10:42:43

Nu ska jag inte ropa hej än (opererades den 2:a september i år), men både tiden före operationen och den tid som har passerat sedan dess har ett mantra hållit sig kvar: jag gör det här för min framtids skull. Inte av ytliga skäl utan jag vill må bra, känna mig stark och kunna njuta av livet fullt ut. Jag vill tro och hoppas att det är något som jag kan hålla fast vid även som långtidsopererad. Alltså själva syftet. Och med det kommer tankarna att det blir mer naturligt att ge kroppen bra energi. För det är det jag vill, jobba med min kropp. Ge den det bästa möjliga och prioritera mig själv för en gångs skull. Jag tror att det är en sund inställning att se det som att ta det egna ansvaret och jag håller med dig till 100 %. En fb-grupp jag är med i ligger fokus emellanåt på "titta så mycket jag kan äta" och "kolla jag kan äta allt, inga problem" och "nej du behöver inte träna för att gå ner i vikt". Men vaddå. Träning har fler aspekter än så. Det känns lite skrämmande men jag hoppas ju ändå att det går bra för dem. Men, blir inte alls förvånad när folk uttrycker sig så att operationen är misslyckad.

PS, du är en inspirationskälla! :D

Postat av: mikaela

Publicerad 2014-10-13 19:31:56

Håller med dig! Detta är bara en hjälp på vägen, sen får man höra att "varför är du duktig? Du har ju fått en liten magsäck såklart du går ner i vikt.. Blir så less :/

Postat av: Anne Moijé

Publicerad 2014-10-17 20:48:32

En GBP är bara ett verktyg för oss att förvalta på bästa sätt.

Postat av: jag

Publicerad 2014-10-25 16:22:13

jag tränar ca 10dagar i veckan ?

Svar: Härligt :D
Madde

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madde

27år och bor i Färila (Hälsingland) med min sambo och våra hundar. Väntar vårt första barn den 6 januari 2017 <3 2012-05-29 Gastric Bypass på Gävle Sjukhus2013-09-17 Stor bukplastik på Art Clinic Uppsala 2014-01-28 Bröstförstoring med lyft 470cc på Art Clinic Uppsala

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela