Madeleine Wall

Operation

Publicerad 2012-05-30 21:56:21 i GBP,

Det är verkligen skönt att få  vara hemma. Ska bli underbart att få sova i sin egna säng, det nått som är jobbigt är att man inte kan sova på magen, jag som alltid sover på magen.
Ja i går kom jag in på sjukhuset vid 07,00 fick träffa lite sköterskor osv men det vart lång väntan till min operation. Vid 12,00fick jag åka ner till salen där man får vänta och bereda sig inför operationen där var det massor av sköterskor även narkos läkaren va där in prata med mig om vad som skulle hända. Vid 13,00 fick jag gå in till operationsbordet, dom sa att det var bättre att gå dit inför en operation så kroppen redan var igång. Väl där inne så står alla från alla hålla pratade, Sen när narkosläkaren säger att jag kommer vakna på operations bordet och själv få gå över till sängen jag ska ligga på så tänkte jag nej hur ska det gå jag kommer ju ha jätte ont!!! Sen vips så sov jag. Vaknade gjorde jag kommer jag i håg och la mig själv över på sängen mycket mer en så kommer jag inte ihåg. Sen vaknar jag inne där man ligger efter man blivit opererad och redan en kvart efter det så är jag uppe går, inge speciell smärta utan mer lite små öm och väldigt groggy. Gick till toan sen så sov jag ett tag till, dom väckte mig i mellan åt för jag skulle blåsa i en flaska för att minska att man skulle kunna få vatten i lungorna. Kommer ihåg att jag tyckte det var väldigt blåsa i den flaskan kommer jag ihåg. Efter några timmar ungefär 3 så åkte jag upp på avdelningen dit mamma och älsklingen precis hade kommit så dom stanna där nån timme med. Jag fick va uppe gå lite och det kändes faktiskt bra jag trodde att jag skulle ha mycket mer smärta en vad jag hade. Tänkte att jag skulle orka se på film efter mamma Och Fredrik hade åkt men kolla väl kanske en kvart sen va jag däckad. Sov först 22,00-12,00 sen vart det toan likaså vid 02,00 vart det upp och gå på toan sen vakande jag vid 04,00 kunna jag somna om och sov till unge fär06,00 på morgonen. Sen efter det var det bara vänta på att frukosten skulle serveras så va ute gick lite, sen vart det lyssna på lite musik. Frukosten betog av lätt fil tog ett tag att få ner 1dl och gud så mätt man kände sig efter det. Sen vart det att vänta nån timme på att få prata med läkare, dietist, sjukgymnast och under tiden fick man äta en protein dryck nån timme efter det vart det kycklingsoppa helslät. Sen efter den kom mamma och hämtade hem mig, Så alltså från jag opererades till jag åkte hem tog de inte ens 24timmar!!  Sen en fördel med kirurgen jag hade att han använder sig inte utan såna där klammer som man ska ta bort efter ungefär 12dagar utan han syr invändigt vilket gör att det blir betydligt finare ärr=)
Nu när jag är hemma har jag hunnit tagit 1dl med lätt yoghurt, räksoppa med ägg (slät) sen nu ska jag ta sista dl med lätt yoghurt. Är fortfarande lite öm, men inge värre, så det känns toppen!! Helt underbart att få det gjort, hoppas verkligen det kommer fortsätta lika bra för mig som de gjort.
>Fick en present med av min underbara mamma, en lilla Jetset klocka som jag så gärna vilja ha!! <3
Det är verkligen skönt att få  vara hemma. Ska bli underbart att få sova i sin egna säng, det nått som är jobbigt är att man inte kan sova på magen, jag som alltid sover på magen.
.
Ja i går kom jag in på sjukhuset vid 07,00 fick träffa lite sköterskor osv men det vart lång väntan till min operation. Vid 12,00fick jag åka ner till salen där man får vänta och bereda sig inför operationen där var det massor av sköterskor även narkos läkaren va där in prata med mig om vad som skulle hända. Vid 13,00 fick jag gå in till operationsbordet, dom sa att det var bättre att gå dit inför en operation så kroppen redan var igång. Väl där inne så står alla från alla hålla pratade, Sen när narkosläkaren säger att jag kommer vakna på operations bordet och själv få gå över till sängen jag ska ligga på så tänkte jag nej hur ska det gå jag kommer ju ha jätte ont!!! Sen vips så sov jag. Vaknade gjorde jag kommer jag i håg och la mig själv över på sängen mycket mer en så kommer jag inte ihåg. Sen vaknar jag inne där man ligger efter man blivit opererad och redan en kvart efter det så är jag uppe går, inge speciell smärta utan mer lite små öm och väldigt groggy. Gick till toan sen så sov jag ett tag till, dom väckte mig i mellan åt för jag skulle blåsa i en flaska för att minska att man skulle kunna få vatten i lungorna. Kommer ihåg att jag tyckte det var väldigt blåsa i den flaskan kommer jag ihåg. Efter några timmar ungefär 3 så åkte jag upp på avdelningen dit mamma och älsklingen precis hade kommit så dom stanna där nån timme med. Jag fick va uppe gå lite och det kändes faktiskt bra jag trodde att jag skulle ha mycket mer smärta en vad jag hade. Tänkte att jag skulle orka se på film efter mamma Och Fredrik hade åkt men kolla väl kanske en kvart sen va jag däckad. Sov först 22,00-12,00 sen vart det toan likaså vid 02,00 vart det upp och gå på toan sen vakande jag vid 04,00 kunna jag somna om och sov till unge fär06,00 på morgonen. Sen efter det var det bara vänta på att frukosten skulle serveras så va ute gick lite, sen vart det lyssna på lite musik. Frukosten betog av lätt fil tog ett tag att få ner 1dl och gud så mätt man kände sig efter det. Sen vart det att vänta nån timme på att få prata med läkare, dietist, sjukgymnast och under tiden fick man äta en protein dryck nån timme efter det vart det kycklingsoppa helslät. Sen efter den kom mamma och hämtade hem mig, Så alltså från jag opererades till jag åkte hem tog de inte ens 24timmar!!  Sen en fördel med kirurgen jag hade att han använder sig inte utan såna där klammer som man ska ta bort efter ungefär 12dagar utan han syr invändigt vilket gör att det blir betydligt finare ärr=)
.
Nu när jag är hemma har jag hunnit tagit 1dl med lätt yoghurt, räksoppa med ägg (slät) sen nu ska jag ta sista dl med lätt yoghurt. Är fortfarande lite öm, men inge värre, så det känns toppen!! Helt underbart att få det gjort, hoppas verkligen det kommer fortsätta lika bra för mig som de gjort.
.
Fick en present med av min underbara mamma, en lilla Jetset klocka som jag så gärna vilja ha!! 


Imorgon ska jag ta nån av domsmå hundarna och gå en lung promenad om jag känner mig som idag eller om jag kanske tomt är lite bättre. Man änner ju lite tryck över axlarna eftersom dom blåser upp magen under operationen.


.
Nu väntas 4veckor sjukskrivning, så hoppas verkligen jag kommer in i allt. Funderar på att fråga om jag får jobba 75% när jag kommer tillbaka i Juli sen jobba 100% första veckorna i Augusti sen dom 2 sista och första veckan i september har jag semester, vilken känns underbart!:)



Kommentarer

Postat av: Monica Iselin

Publicerad 2012-05-30 22:30:45

Va skönt att d gått så bra för dig:) Underlättar ju lite på min egen nervösitet inför måndagen då min op är..hehhe...;) Hoppas jag med är lika fort uppe på fötterna som du.

Gott att du kan dricka o äta o gå på toa..:)

Postat av: Anna

Publicerad 2012-05-31 17:57:02

Skönt att du känner dig så pigg.

Jag gjorde op 14/5 och mår toppen. Hade ont till och från första veckan, sedan känner jag mig som "vanligt". Var bara sjukskriven 2 veckor, så nu har jag snart jobbat en vecka. Det går bra...förutom att jag är ganska trött på kvällen :-)



Lycka till med allt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madde

27år och bor i Färila (Hälsingland) med min sambo och våra hundar. Väntar vårt första barn den 6 januari 2017 <3 2012-05-29 Gastric Bypass på Gävle Sjukhus2013-09-17 Stor bukplastik på Art Clinic Uppsala 2014-01-28 Bröstförstoring med lyft 470cc på Art Clinic Uppsala

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela